-
11 اردیبهشت 1401, 09:19 #1
خرابی واشر سرسیلندر سمند پژو ۲۰۶ و پارس چه علائمی دارد؟
علت سوختن و خرابی واشر سرسیلندر را باید در دو گروه خرابی در اثر طول عمر و فرسودگی و خرابی ناشی از افزایش دمای موتور دستهبندی کرد. با گذشت چند سال از کارکرد موتور خودرو به دلیل سرد و گرم شدنهای متوالی و قرار گرفتن در معرض گازهای حاصل از احتراق و همچنین رسوبات آب، واشر سرسیلندر فرسوده شده و کارایی خود را از دست میدهد.
البته نا گفته نماند که خودروهایی که برای مدت طولانی بدون استفاده رها میشوند نیز به علت رسوبات آب پس از مدتی دچار فرسودگی واشر سرسیلندر خواهند شد. (دقت داشته باشید که هرگز از آب معمولی برای این کار استفاده نشود) بنابراین دلیل اول خرابی و سوختن واشر سرسیلندر را باید در فرسودگی و اتمام عمر مفید آن دانست.
عامل دومی که باعث خرابی و سوختن واشر سرسیلندر خودرو میشود، افزایش دما است. اگر در فرآیند خنکسازی موتور هر یک از اجزای سیستم خنککاری مانند فن خنک کننده، رادیاتور، ترموستات و… دچار خرابی یا مشکل شود، دمای موتور از حد طبیعی فراتر خواهد رفت. به بالا رفتن دما اگر در همان دقایق اولیه توجه نشده و جلوی افزایش بیشتر آن گرفته نشود میتواند باعث سوختن واشر سرسیلندر شود. (عدم هواگیری سیستم خنک کاری پس از سرریز مایع خنک کننده موتور)
فرسودگی و سوختن واشر سر سیلندر چه علائمی دارد؟
۱-کاهش سطح مایع خنک کننده موتور
اگر به طور مکرر شاهد کاهش سطح آب یا مایع خنک کننده موتور در مخزن رادیاتور هستید به احتمال زیاد واشر سر سیلندر خودرو شما دچار سوختگی یا فرسودگی شده و در اثر این فرسودگی و از بین رفتن آببندی استاندارد، آب وارد محفظه احتراق شده و تبخیر میشود. در چنین شرایطی خروجی اگزوز خودرو نیز دارای رطوبت است.
۲-کاهش قدرت موتور یا مشاهده حباب در مخزن رادیاتور
اگر احساس میکنید که موتور خودرو شما قدرت گذشته را ندارد، احتمال دارد که این مشکل در اثر خرابی واشر سرسیلندر و در نتیجه نشت کمپرس موتور باشد. در چنین شرایطی، زمانی که پیستونها برای متراکمسازی مخلوط سوخت و هوا به سمت بالا حرکت میکنند به دلیل فرسودگی واشر سرسیلندر و از بین رفتن آببندی لازم، مخلوط سوخت و هوای فشرده شده به داخل مجرای آب یا خارج از بلوک سیلندر نشت پیدا میکند؛ بنابراین بخشی از مخلوط سوخت و هوا هدر رفته و موتور قدرت سابق را ندارد. اگر این کمپرس وارد مجرای آب شود میتواند باعث ورم کردن لولههای رادیاتور یا مشاهده حباب در مخزن آب رادیاتور شود.
۳-وجود لایه روغن درون رادیاتور
اگر با باز کردن در مخزن آب رادیاتور در زمان سرد بودن موتور، لایهای از روغن را روی سطح آب مشاهده کردید، این مساله میتواند به دلیل خرابی واشر سرسیلندر و نشت روغن به مجرای آب باشد
۴- خروج دود سفید از اگزوز
خروج دود سفید رنگ غیر عادی از اگزوز خودرو نشانه نفوذ آب به درون محفظه سیلندر و تبخیر مایع خنک کننده همراه با مخلوط بنزین و هواست که از خرابی و سوختن واشر سرسیلندر ناشی میشود. البته توجه شود که بخار سفید رنگی که در زمان روشن کردن خودرو در هوای سرد از اگزوز خارج میشود نشانه خرابی واشر سرسیلندر نیست.
۵- تغییر رنگ روغن موتور
اگر در زمان بیرون کشیدن گیج روغن برای کنترل روغن موتور، مشاهده کردید که رنگ روغن موتور به قهوهای روشن یا شیری رنگ تغییر پیدا کرده، این مساله به علت خرابی واشر سرسیلندر و نفوذ آب به داخل مجرای روغن است. چنین شرایطی باعث از بین رفتن خاصیت روانکاری روغن شده که میتواند به سرعت سایر بخشهای موتور نیز آسیب برساند.
۶-افزایش غیر طبیعی دما و جوش آوردن موتور
همانطور که گفته شد، افزایش دمای بیش از حد موتور میتواند باعث از بین رفتن واشر سرسیلندر شود. اما در بسیاری از موارد خرابی واشر سرسیلندر و در نتیجه آن هدر رفتن کمپرس موتور و یا تبخیر آب رادیاتور در نتیجه نشت به محفظه احتراق میتواند باعث افت توان موتور و در نتیجه فشار بیش از حد به آن و جوش آوردن شود. ناگفته نماند که جوش آوردن موتور خودرو دلایل بسیار گستردهای دارد که یکی از آنها خرابی واشر سرسیلندر است.
در صورت خرابی واشر سرسیلندر چه کنیم؟
اگر هر یک از نشانههای بالا را در اتومبیل خود مشاهده میکنید بهتر است با مراجعه به نمایندگیهای مجاز خدمات پس از فروش نسبت به کنترل سلامت موتور و واشر سرسیلندر اقدام کرده و در صورت بروز فرسودگی یا خرابی به سرعت آن را تعویض کنید.
از آنجایی که تعویض واشر سرسیلندر فرآیندی پیچیده و نیازمند تخصص کافی است، مراجعه به تعمیرگاههای متفرقه میتواند باعث بروز مشکلات دیگری در اثر عدم تعویض اصولی واشر سرسیلندر شود. علاه بر این از آنجایی که علائم خرابی واشر سرسیلندر میتواند به طور ناگهانی بروز کرده و خودرو را از ادامه حرکت بازدارد.
-
11 اردیبهشت 1401 09:19 # ADSآگهی بازرگانی تبلیغات هوشمند
- تاریخ عضویت
- امسال
- نوشته
- 1026